קבוצת רכישה – ממה צריך להיזהר?

תופעת "קבוצות הרכישה" הלכה והתעצמה בשנים האחרונות בשוק הנדל"ן הישראלי.

לאור המחסור הניכר בעתודות קרקע פנויות והעלייה המשמעותית במחירי דירות המגורים המקשה מאוד על היכולת לרכוש דירה, נוצר הרעיון של קבוצת הרכישה.קבוצת רכישה היא אפשרות להגשים את החלום לרכוש דירה במציאות הכלכלית הזו שמרחיקה את החלום, וזאת באמצעות התארגנות של אנשים פרטיים לרכישת קרקע ולאחר מכן בניית פרויקט מגורים משותף על הקרקע ללא תלות ביזם. משמעות הדבר היא שקבוצת הרכישה יכולה להוזיל את מחירי הדירות בעד 20% משוויין המקביל אילו היו נרכשות בצורה ישירה מקבלן.

עם זאת, לא כל הנוצץ זהב, יש לדעת כיצד להתנהל, על מה להתעקש, אלו אופציות קיימות, אל מי לחבור, כיצד משלמים ועוד.

מספר נקודות חשובות שראוי לבדוק בטרם יוחלט על הצטרפות לקבוצה:

  • ניהול חשבון נאמנות של הפרויקט ע"י עו"ד המתמחה בתחום ודרישת בטוחות ממארגני הקבוצה

כאשר פרט מצטרף לקבוצת רכישה הוא רוכש זכות בקרקע ולא דירה מקבלן,  כך שהוא איננו מוגן תחת חוק המכר (דירות), תשל"ג-1973. כלקחים ממקרים בהם קבוצות רכישה התפרקו ולא צלחו, על הרוכש לדאוג ולדרוש ממארגני הקבוצה להפקיד את הכספים אשר הוא משלם להם בחשבון נאמנות ולהעמיד לו בטוחות;

  • ניסיונם של מארגני הקבוצה

זהותם וניסיונם של מארגני הקבוצה הינו הבסיס להצלחת הפרויקט. באחריותם של מארגני הקבוצה נושאים רבים כגון: איתור קרקע לרכישה, איגוד חברי הקבוצה וארגונם, ניהול כספים, אחריות על ניהול הליכי תכנון והוצאת היתר, איתור יועצים וקבלן מבצע, ליווי הליך הבנייה ועוד.

  • המצב התכנוני של הנכס

על כל רוכש לוודא כי לקרקע הנרכשת יש תכנית מאושרת ואת הזכויות שניתן לקבל בהתאם לה.

  • המצב המשפטי של הנכס

כמו בכל עסקת מקרקעין מומלץ לשכור שירותי עו"ד שיבדוק את הנכס מבחינה משפטית, רישומית וקניינית. נכס לגביו רשומות הערות ו/או עיקולים ו/או הגבלות וכו' עשוי לגרום לעיכובים, לתקלות ולגרימת נזקים לרוכש.

שאלות, הערות, הארות? אשמח לסייע, גילת בנדר, עורכת דין במקרקעין ונוטריון. נייד. 054-6493700

יודגש, האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו בביצוע או בהימנעות מביצוע פעולה כלשהי. מי שמסתמך על סקירה זו ללא התייעצות בעו"ד נושא באחריות המלאה.

 

מעניין? שתפו!

מאמרים נוספים שיעניינו אותך

שלח הודעה
1
אפשר לעזור?
הי, איך אפשר לעזור?