חתמתם על הסכם ממון – לא בהכרח תהנו מהטבת מס על דירה יחידה

כידוע, כשישנו הסכם ממון בין בני זוג על כך שהדירה שהייתה בבעלות אחד מבני הזוג טרם הנישואין אינה חלק מהרכוש המשותף דירה זו לא תחשב כחלק מהרכוש של התא המשפחתי מבחינת חוק מס שבח.

חשוב מאד להיות מודעים לפסק דין* שניתן לאחרונה ובו נקבע שההפרדה הרכושית נזנחה על ידי בני הזוג במהלך החיים המשותפים ולא תינתן הקלה לתשלום מס רכישה מופחת.

הפרשה עסקה בבני הזוג אזרחי שחתמו על הסכם ממון שאושר בבית הדין הרבני בירושלים.

לאחר מכן, האישה קנתה דירה על שמה בלבד.

לאחר מכן, נקנתה דירה נוספת על שם שני בני הזוג במשותף.

הבעל טען שהוא צריך לשלם מס רכישה בגין דירה יחידה ביחס למחצית שלו והאישה צריכה לשלם מס רכישה בגין דירה שאיננה יחידה (שיעור 8%) ביחס למחצית הדירה הנוספת.

נקבע שההפרדה הרכושית לא נשמרה הלכה למעשה, בין היתר, בשל השתתפותו של הבעל במימון רכישת הדירה שנרשמה רק על שם האישה (המשכנתא שנלקחה היא על שם שני בני הזוג). בנוסף, הבעל היה מיופה כח בחשבון הבנק הרשום על שם האישה.

בכדי להנות מתשלום מס רכישה מופחת, על בני זוג להוכיח קיומו של הסכם ממון שאינו נעשה למראית עין מתוך כוונה לחסוך במס בלבד.

בנוסף, על בני הזוג להראות כי נשמרה ההפרדה הרכושית לאורך זמן והסכם הממון לא נזנח במהלך החיים  המשותפים כאשר נקודת הזמן הרלוונטית היא יום הרכישה.

*ו"ע 28149-09-20 יצחק אזרחי נ' מנהל מיסוי מקרקעין ירושלים, ניתן ב 21.8.2023   

שאלות, הערות, הארות? אשמח לסייע, גילת בנדר, עורכת דין במקרקעין ונוטריון, נייד. 054-6493700

יודגש, האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו בביצוע או בהימנעות מביצוע פעולה כלשהי. מי שמסתמך על סקירה זו ללא התייעצות בעו"ד נושא באחריות המלאה.

 

מעניין? שתפו!

מאמרים נוספים שיעניינו אותך

שלח הודעה
1
אפשר לעזור?
הי, איך אפשר לעזור?